Ansvar och kvalitet enligt standard och utöver det

På FÖRCH gäller de högsta kraven både för oss och i våra leverantörskedjor.

Du hittar en översikt över vårt åtagande i vår självdeklaration för leverantörer.

Vi tänker och agerar bortom normen och värdesätter ett ansvar som sträcker sig bortom vår egen företagsorganisation. Därför är det en självklarhet för oss att låta våra intressenter delta och aktivt involvera dem.
Därför publicerar vi en hållbarhetsredovisning och rapporterar om vår företagsverksamhet inom områdena ekonomi, sociala frågor och ekologi.
För oss sträcker sig ansvaret längre än till vårt eget företagande. Därför vidtar vi olika åtgärder för att säkerställa grundläggande rättigheter i alla våra leveranskedjor.

Dessutom är vi certifierade av TÜV Nord enligt respektive DIN EN ISO-standard. Som företagsgrupp har vi därmed förbundit oss till regelbundna kontroller och optimeringar inom alla områden som är relevanta för certifieringen.

Certifierad kvalitet - normen för oss

FÖRCH-kvalitet kännetecknas av produkter som är optimalt anpassade till dina behov och som övertygar genom lika delar funktion och effektivitet. FÖRCH-kvalitet innebär också: 98,5 % leveransgrad / servicenivå. Våra pålitliga logistikpartners ser till att beställningarna levereras inom 24 till 48 timmar. För att du ska få dina varor snabbt och tillförlitligt har alla arbetsprocesser - oavsett om det är i varuintaget, i höglagret eller i det automatiserade logistikcentret - samordnats och optimerats in i minsta detalj. Kundorientering i kvalitetsarbetet är normen hos FÖRCH och därför är vi certifierade enligt DIN EN ISO 9001. I fokus för vår kvalitetspolicy står våra kunders tillfredsställelse. Vårt främsta mål är att förse dig med produkter och tjänster som helt uppfyller dina krav och förväntningar.

För att uppnå detta mål gäller följande vägledande principer för kvalitet inom FÖRCH:

  • Den höga kvaliteten på våra produkter, tjänster och lösningar är vårt främsta företagsmål.
  • Riktmärket för vår produkt- och tjänstekvalitet bestäms av våra kunder.
  • Punktlighet och korrekt förpackade leveranser är vårt riktmärke. Överenskomna tidsfrister måste följas.
  • Noggrann och grundlig behandling av förfrågningar, offerter, beställningar, prover och klagomål enligt "nollfelsprincipen".
  • Alla medarbetare är medvetna om sitt ansvar för att uppnå våra kvalitetsmål och skyldigheten att rapportera kvalitetsavvikelser till sina överordnade om de inte kan åtgärda dem inom ramen för sina befogenheter.
  • Minska kostnaderna och öka produktiviteten genom att upprätthålla en konsekvent hög kvalitetsnivå, vilket endast kan uppnås om allt arbete utförs korrekt från början.
  • Prioritera förebyggande av fel framför korrigering av fel genom att eliminera orsaken till felet.
  • Djupgående utvärdering av våra leverantörer, eftersom kvaliteten på våra produkter huvudsakligen beror på våra leverantörer.
  • Respektera våra kunders löpande krav och förväntningar.
Ladda ner certifikat
Ladda ner policyuttalande
Certifierad miljöledning

Säker efterlevnad av lagkrav och våra egna miljöstandarder är grunden för vårt miljöledningssystem. En regelbunden översyn av denna miljöpolicy med motsvarande anpassning till nyare utveckling har som mål att kontinuerligt förbättra miljöskyddet. Miljöpolicyn gäller även för våra internationella dotterbolag. Vi inkluderar dem regelbundet i Verbund-certifieringen av vårt kvalitets- & miljöledningssystem. Följande aspekter är en del av vårt miljöledningssystem:

  • Främjande av motivation för miljömedvetenhet
  • Kontroll av miljöledningssystemet
  • Företagets processer och produkter
  • Entreprenörer och leverantörer
  • Brand- och riskförebyggande åtgärder
  • Information till kunder
  • Nya produkter och processer
  • Information till allmänheten
  • Ledningens engagemang

Genom utvärdering av resultat, interna revisioner samt regelbunden rapportering om det operativa miljöskyddet granskar vår ledning regelbundet miljöledningssystemets lämplighet, ändamålsenlighet och effektivitet.

CO2-neutral frakt av varor

I samarbete med vår logistikpartner DPD fokuserar vi på klimatneutral paketfrakt med "Total Zero". Fokus ligger på att transportera varor med avsevärt minskade CO2-utsläpp. Transport av paket orsakar en hög andel CO2-utsläpp, vilket har en negativ inverkan på det globala klimatet och fortsätter att driva på växthuseffekten. För att stoppa denna utveckling arbetar vi för hållbara varutransporter och tar därmed ett företagsansvar för medarbetare, miljö och samhälle. Som en del av initiativet "Total Zero" transporteras paket som skickas av FÖRCH med DPD på ett CO2-neutralt sätt. Detta miljövänliga åtagande är inte förknippat med någon tilläggsavgift för FÖRCH kunder och fortsätter att garantera de högsta kvalitetsstandarderna.

Ladda ner certifikat
Ladda ner policyuttalande
Certifierad energihantering

På FÖRCH är minskad energiförbrukning en viktig del av företagspolicyn. Som företag är vi medvetna om att vår verksamhet påverkar energibalansen. Det är därför vår skyldighet att inom ramen för ekonomiska och tekniska möjligheter genom väl genomtänkta processer minska energiförbrukningen till ett minimum.
Ansvarsfull hantering av energi och resurser kräver att vi identifierar och utvärderar våra betydande energiaspekter, samt att vi uppfyller de definierade energimålen och kontrollerar dem mot mätbara egenskaper.
Utifrån ett gemensamt ansvar för människor och miljö har FÖRCH satt upp målet att harmonisera en lönsam tjänst genom att förbättra energiprestanda och undvika energislöseri. Så långt detta är tekniskt och organisatoriskt möjligt samt ekonomiskt försvarbart.
Därvid är det en självklarhet för FÖRCH att följa lagar och myndighetsföreskrifter, andra energirelaterade intressen samt de krav på energiförbrukning som vi själva ställer, och att överträffa dem där så är möjligt.

Varje bidrag räknas

Varje medarbetare är integrerad i vårt ledningssystem och har rätt och skyldighet att arbeta för att eliminera omständigheter som orsakar onödig förbrukning av energi. Genom information och utbildning främjar vi ett energimedvetet beteende hos våra medarbetare både inom och utanför företaget. För oss är den kontinuerliga förbättringen av energiprestanda också en förutsättning för en effektiv minskning av kostnaderna på medellång och lång sikt och ett viktigt bidrag till minskningen av energiförbrukningen.
En problemfri organisation, avancerade ledningsmetoder och den senaste tekniken inom skonsam teknik utgör den nödvändiga ramen för detta. Cheferna är skyldiga att tillämpa de ledningsmetoder som gäller inom deras ansvarsområde, att ständigt övervaka deras effektivitet och att anpassa dem till de senaste kunskaperna och kraven.

Ladda ner certifikat
Ladda ner certifikat
Hållbarhet på FÖRCH

Sedan företaget grundades 1963 har FÖRCH strävat efter att bevara vår miljö med framsynthet. Därför har vi valt att konkretisera vårt agerande och skapat en grund för idag och imorgon, som vi sammanfattar under Corporate Social Responsibility (förkortat CSR). För en gemensam framtid är det nödvändigt att skapa en enhetlig förståelse för CSR. Därför sammanfattar FÖRCH sin verksamhet i tre dimensioner: Ekonomisk, Social och Ekologisk.

"Framtiden för oss alla, liksom för våra kommande generationer, är inte en slump utan resultatet av de val vi gör i nuet."
Andreas Pescht, Group Managing Director Theo Förch GmbH & Co. KG
Hållbarhetsredovisning

I alla tre dimensioner sträcker sig vårt tillämpningsområde utanför vår egen organisation. FÖRCH lägger stor vikt vid att inkludera våra intressenters intressen och vår miljös välbefinnande. Följaktligen är vårt ansvar för leverantörskedjan och efterlevnad ytterligare länkar i våra globala aktiviteter. För mer information, se Ansvar och efterlevnad i leverantörskedjan. Vi har fattat beslutet att publicera en hållbarhetsrapport för att på ett transparent sätt rapportera om våra nyckeltal, mål och prestationer.

I vår första rapport för räkenskapsåren 2021-2022 kommer du att få en omfattande översikt över våra CSR-aktiviteter:

Vi tar ansvar för våra leveranskedjor

Människor över hela världen är involverade i tillverkningen av de produkter vi säljer. För oss är det en självklarhet att internationellt gällande normer, såsom ILO:s (International Labour Organisation) grundläggande arbetsnormer eller FN:s Global Compact, måste följas. De principer som gäller för oss har vi fastställt i vår principdeklaration om respekt för mänskliga rättigheter. Vi ålägger också våra leverantörer att följa vår uppförandekod för affärspartners.

 

Vår strategi

Vi vidtar ett antal åtgärder för att säkerställa att mänskliga rättigheter efterlevs i våra leveranskedjor. För detta ändamål övervakar vi regelbundet våra leverantörer med avseende på potentiella miljömässiga, ekonomiska och sociala risker på grundval av olika internationellt erkända index (t.ex. BSCI Countries Risk Classification).

  • Vi följer resolut upp identifierade risker. Därför för vi en ständig dialog med våra leverantörer, och i samarbete med en extern tjänsteleverantör granskar vi regelbundet produktionsanläggningarna med avseende på efterlevnaden av de mänskliga rättigheterna på plats. I händelse av överträdelser reagerar vi omedelbart med lämpliga åtgärder.
  • För att skapa en hållbar medvetenhet hos alla medarbetare som interagerar med våra leverantörer hålls regelbundna utbildningstillfällen på temat "Mänskliga rättigheter i leveranskedjan".
  • Dessutom erbjuder vi alla visselblåsare möjligheten att kontakta oss anonymt och konfidentiellt. Vi har inrättat ett system för visselblåsare specifikt för detta ändamål. Du kan hitta mer information om detta på https://www.foerch.se/compliance.